הדבר אינו תמיד פשוט.

בשוק ישנו עושר רב במוצרים דומים.

בנוסף, בעידן עלי אקספרס ודומיו גדל גם טווח המחירים לגבי כל מוצר.

בין מוצרים דומים יכולים להיות גם  הפרשי מחירים של מאות אחוזים.

שפע האפשרויות והפרשי המחירים מותירים את הצרכן מבולבל באשר לכדאיות להשקיע במוצר יקר.

צרכן העומד לרכוש מוצר יקר יתלבט כל הדרך לקופה האם הוא משקיע השקעה נבונה או שהוא "יוצא פראייר".

במאמר זה ננסה לעשות לכם קצת סדר.

לבחון מספר פרמטרים לפיו מוצר נבדק ולהסביר מדוע ההיגיון שלנו עובד נכון כשהוא כן רואה את הכדאיות ברכישת מוצר יקר כהשקעה לטווח הארוך.

איכות המוצר

ישנם אמנם יוצאים מן הכלל, אך לרוב מחיר כן מצביע במידה לא מעטה על איכותו של מוצר:

אם לדוגמה זהו בגד, תכונות כמו החומר ממנו הוא עשוי, עד כמה החומר נעים לגוף, גמיש, נושם, עד כמה התפרים חזקים ונעשו באופן קפדני מהווות חלק חשוב מערכו של הבגד ומגולמות במחיר.

אם זהו רהיט, גם כאן ישנו הבדל בין חומר הגלם ממנו עשויים רהיטים וגם באופן הכנתם הבאה לידי ביטוי במידת החיזוק של חלקי הרהיט ולסיכוי שלא יתפרק או יתמוטט כפי שהתרחש לאחרונה ברהיט המשווק על ידי רשת הנחשבת לזולה יחסית בתחום.

ברוב הגדול של המוצרים, בין קצה אחד בו גזלנים גובים סכומי עתק עבור מוצרים שאינם ראויים לכך לבין הקצה השני בו מוצרי איכות נמכרים בזול מתוך אג'נדה חברתית, ישנה קורלציה בין איכות המוצר למחירו.

טכנולוגיה וחדשנות

טכנולוגיה וחדשנות הן חלק בלתי נפרד מחיינו וגם אלה הנרתעים מהן מגלים עם הזמן כי בסופו של דבר הן מביאות עימן הרבה נוחות.

חלק ממחירו של מוצר יקר יותר, במיוחד מוצרים בתחום האלקטרוניקה והסלולר אך גם מכשירים ביתיים, מגלם בתוכו את מידת הטכנולוגיה והחדשנות של המוצר.

במכשיר בעל טכנולוגיה מתקדמת יותר ללא ספק הושקעו משאבים רבים יותר.

לכן מחירו גבוה ממחירו של מוצר זול בו הסתפקו בטכנולוגיה מתקדמת פחות.

הדוגלים ברכישת מוצרים זולים מצדיקים את רכישתם בכך שבשלב מסוים הטכנולוגיה החדישה יותר תגיע גם למוצרים הזולים.

אך הטכנולוגיה מתפתחת כל הזמן ולכן מוצרים זולים תמיד ישארו מאחור לעומת המוצרים היקרים יותר.

כך, כאשר בוחנים את הפרמטר של טכנולוגיה וחדשנות, מוצרים יקרים נותנים איכות חיים גבוהה יותר.

שירותיות

השירותיות חשובה במיוחד כאשר מדובר על מוצרים הנרכשים בכדי לשמש לטווח ארוך או כאשר מדובר על שירותים ארוכי טווח כמו מנוי למכון כושר.

שירותיות צריכה להנתן החל מן הרגע בו אדם נכנס לחנות או מתחיל לשוטט בין דפיו של אתר אינטרנט.

שירותיות בהחלט יכולה להנתן גם באופן וירטואלי באמצעות נציג וירטואלי או באמצעות מענה מהיר על שאלות שהגולש שולח.

השירות ממשיך אל תוך הרכישה, כמו זמן אספקת המוצר, מחיר הבאתו והרכבתו אם יש צורך, גמישות מבחינת התשלום ועוד.

השירות נבחן עוד יותר לאחר רכישת המוצר: מהו זמן האחריות, האם ניתן להקפיא מנוי למכון כושר, לכמה זמן, האם ניתן להחזיר בגד ועד מתי.

אחריות לטווח ארוך יותר או גמישות רבה בתנאי הרכישה יכולות להעלות במידה מסוימת את המחיר, אך הביטחון שמקבל מכך הצרכן בהחלט משתלם.

במיוחד כשאלה מוצרים מורכבים ויקרים יותר אשר בכל מקרה רכישתם נחשבת להוצאה משמעותית.

גמישות באופן התשלום יכולה לא רק לספק בטחון ותחושה נעימה אלא לחסוך כסף באופן ממשי כאשר אדם מגיע לפחות אוברדראפט או לא מגיע אליו בכלל בזכות חלוקה לתשלומים נוחים.

מה עושים כשמדובר על הוצאה חד פעמית ולא רכישות שוטפות כמו קניות מזון הנעשות תמיד?

הליכה לקראת הצרכן באמצעות חלוקת הרכישה לתשלומים בהחלט תוכל לעזור לו לשלם פחות על המינוס ולחסוך כסף רב שהבנק גובה עבורו.

יש האומרים כי הם מוכנים להתפשר על השירות עבור המחיר הזול.

אך במוצרים המיועדים לטווח ארוך חשיבה זו מובילה לרוב להוצאות מיותרות לאחר מכן בגלל אחריות קצרה מאוד שמקבל הצרכן.

מוצר כסמל סטטוס

במיוחד בעידן שלנו בו הכל הפך וירטואלי ותמונות עולות לרשתות החברתיות בכל הזדמנות,.

כל בגד שאנו לובשים, סלולרי איתו אנו מסתובבים או השולחן שבחרנו לסלון יש מאחוריהם אמירה.

אין הדבר אומר שכל מוצר אותו אנו קונים צריך להיות מותג.

אך ישנם מוצרים בהם רכישת מותג, שתעלה מן הסתם מחיר גבוה יותר, תגרום להסתכל עלינו בצורה אחרת.

מותג, ומוצר יקר באופן כללי, מהווים סמל סטטוס.

מוצר חדש שזה עתה יצא לשוק הוא גם יקר יותר ומצביע על כך שהאדם שרכש אותו הוא מחפש חדשנות.

יש הרוכשים מוצרים זולים ומתפשרים מתוך כוונה להשתפר מחר.

אלו מבינים בדיעבד כמה חבל על כל רגע ועד כמה איכותו של מוצר, שלרוב מגולמת במחיר גבוה יותר, חשובה לאיכות החיים שלנו.

לסיכום, במרבית המקרים מחירו היקר יותר של מוצר אינו סתמי ומגלם בתוכו את איכות המוצר מבחינת חומרים והקפדה על ייצורו, את הטכנולוגיה שהושקעה בו, את השירות שנקבל לאורך כל תהליך הרכישה ואחריו וגם את היותו של המוצר סמל סטטוס, שיסייע לנו להתפס בחברה באופן המתאים לנו.

מוצרים חדשניים ואיכותיים יהיו תמיד יקרים יותר.

לכן ככל שנקדים לרכוש את המוצר היקר (לאחר שבדקנו שהוא עונה על כל הציפיות שלנו), כך איכות חיינו תעלה מהר יותר.