המנהג, שהתחיל כהגדלת ראש בלבד מצד חברות המפעילות כלי רכב, עוגן בחוק וכיום הוא מחייב כל חברה המחזיקה צי רכבים להדביק על כלי הרכב שלה את המדבקה.
התוצאות הצפויות מהחוק, והתוצאות בשטח, אמורות להועיל רבות למצב הכללי בכבישים, וכך אמורות גם לשפר את מצב החברה המפעילה את כלי הרכב.
מה נוהל 6 דורש בדיוק?
החוק קובע בדיוק מי מחויב להדביק את מדבקת "איך אני נוהג" על כלי הרכב שלו, ומה מדבקה זו אמורה להכיל.
אין מדובר במדבקה בלבד, שכן החוק מאלץ את החברות להפעיל מוקד טלפוני עם מענה אנושי כדי לקבל דיווח מנהגים פרטיים אודות פעילותם של כלי הרכב על הכביש.
לפיכך, נדרש תכנון לוגיסטי רחב כדי לעמוד בכל הדרישות האמורות.
להלן הפרטים הרלוונטים אודות הנוהל:
- מי מחויב לעמוד בנוהל:
כל תאגיד הכולל צי רכבים וקצין בטיחות לניהול צי הרכבים.
מכיוון שעל פי החוק, צי המונה מעל 40 רכבים נדרש שיהיה לו קצין בטיחות שינהל אותו, מתקבל שנוהל 6 מחייב כל צי רכבים המונה מעל 40 כלי רכב.
- מה המדבקה צריכה לכלול:
המדבקה צריכה להיות ממוקמת במקום נראה לעין, במימדים ובגודל גופן התואם את תקנות התעבורה.
המדבקה נדרשת להציע לנהגים מספר טלפון לדיווח על אופן הנהיגה בכלי הרכב.
- מה אופיו של המוקד הטלפוני:
באמצעות מספר הטלפון המצוין על המדבקה, כל הנהגים על הכביש צריכים להיות מסוגלים לתקשר עם מוקד טלפוני לקבלת תלונות או שבחים.
המוקד הטלפוני צריך להציע מענה אנושי למשך שעות העבודה של כלי הרכב ובימי העבודה שלהם, כאשר מספר השעות של המענה האנושי לא יירד מעשר שעות בין 6 בבוקר ל-10 בלילה.
בשאר שעות היום יופעל מענה אוטומטי ללא מערכת לניתוב שיחות.
- קבלת התלונות:
קצין הביטחון לניהול בצי הרכבים יקבל את התלונות ויטפל בהן.
בנוסף לטיפול בפנים החברה, מידי שנה מחויב קצין הביטחון למסור דוח שנתי הכולל את מספר התלונות שהתקבלו עבור כל נהג בחברה, אופי התלונות ואופן הטיפול בהן.
בנוסף, הדוח אמור לכלול דיווח של מספר התאונות בהן היו מעורבים רכבי החברה ובהן נפצע או נהרג אדם.
נוסף לדוחות השנתיים, באם מתקבלות יותר מארבע תלונות על נהג מסוים, התאגיד מחויב לדווח למשרד התחבורה על כל תלונה על אותו הנהג החל מן התלונה החמישית.
היתרונות והציפיות מנוהל 6
נוהל 6 נבחר ליישום מתוך ההצלחה שלו במדינות אחרות בעולם.
השימוש של הנוהל בעולם מראה שינוי חיובי באופן הנהיגה של נהגי החברות וירידה בעבירות התנועה.
עם זאת, נוהל 6 אינו המענה היחיד לעבירות תנועה ולנהיגה לא בטוחה, וישנם פתרונות אחרים – אך נוהל 6 מכיל בו גם יתרונות נוספים אשר הופכים אותו ליעיל במיוחד ביחס לדרכי טיפול מקבילות:
- הסרת האנונימיות:
למדבקות של נוהל 6 ישנה השפעה ישירה על אופי הנהיגה של הנהג.
באמצעות המדבקות, האנונימיות של הנהג מוסרת, והוא יודע שבאם ינהג באופן לא בטיחותי או יבצע עבירת תנועה, ייתכן שמישהו ידווח עליו לקצין הבטיחות שלו.
כך, הנהג מעצמו נוהג באופן בטוח יותר.
- עלויות נמוכות:
הפעלת נוהל 6 זולה באופן משמעותי מדרכי מעקב ואכיפה מקבילים, הן מבחינה פנים ארגונית והן מבחינה משטרתית.
השימוש באמצעים טכנולוגיים יקרים נחסך תודות לאפשרות הדיווח הפשוטה על ידי נהגים עצמאיים, וכך ניתן לאסוף ביעילות מידע על אופי הנהיגה של הנהגים השונים.
- טיפול יעיל יותר בנהגים:
באמצעות מעקב פנים ארגוני אחר הנהגים של התאגיד, קצין הבטיחות יכול להכיר באופן רחב יותר את אופי הנהיגה של הנהגים השונים ואת נקודות התורפה שלהם.
הוא נחשף לשיטות נהיגה שיש לטפל בהן ולאירועים שהיו קרובים לתאונה אשר דורשים תיקון בנהיגה של הנהג.
כך יכול קצין הבטיחות לדאוג מראש שהנהגים שלו ינהגו באופן בטוח, ולא להידרש לטפל בכך רק לאחר שאירעה תאונה.
חסרונות ובעיות של נוהל 6
עם זאת, לנוהל 6 ישנם גם חסרונות וקשיים שאין להתעלם מהם.
חלק מן החסרונות הללו גרמו לגורמים מקצועיים ופרטיים כאחד לצאת כנגד הנוהל, ואף לדרוש לביטולו.
עם זאת, כדאי לבחון את החסרונות לצד היתרונות כדי להכריע בדבר התועלת של נוהל 6:
- שימוש בטלפון סלולארי בזמן נהיגה:
החיסרון הישיר של נוהל 6 הוא שהוא עשוי לעודד שימוש בטלפון הסלולארי בזמן נהיגה.
במצב אידיאלי, הנהגים המבקשים לדווח על כלי הרכב של התאגיד היו זוכרים את מספר הטלפון המצוין במדבקה ומבצעים את השיחה כאשר הם מגיעים ליעדם.
אך זה אינו המצב, וסביר להניח שנהגים רבים המבקשים לדווח עושים זאת בזמן הנהיגה.
- דיווחים שקריים:
בעיה נפוצה בכל מצב בו מתאפשר להמון לדווח על אירועים, היא בעיית השקרים.
דיווחים הנובעים מיצר נקמני, או אפילו דיווחים שקריים ללא תכלית כלל, נאספים ועשויים להכפיש את שם הנהג.
עם זאת, הפעלות של נוהל 6 מציגות מצב בו מרבית הדיווחים החשודים מאותרים ומופרדים מאלו המהימנים.
- המעורבות של קצין הבטיחות:
טענה שהושמעה בנוגע לנוהל 6, היא שיעילותו מאוד תלויה באופי העבודה של קצין הבטיחות.
קצין הבטיחות יכול לבחור את האופן בו הוא יטפל בדיווחים המגיעים אליו, וכך הוא עשוי שלא לשפר את מצב הנהיגה של הנהגים שדווחו.
נוסף לכך, אם קצין הבטיחות לא יטפל ויתחייב לנוהל 6, הנהגים עצמם עשויים להקל על עצמם ולבחור שלהוריד את המדבקה בניגוד לחוק.
חוסר האכיפה של משרד התחבורה
חסרון מרכזי אשר דנים אודותיו רבות, הוא חוסר אכיפת הדיווחים מצד משרד התחבורה.
הדיווחים השנתיים נדרשים להישלח בפקס, וכך במשרד התחבורה נערמים דפים לא ממוינים שאיש אינו טורח לטפל בהם.
זהו אכן חסרון גדול עבור נוהל 6 למשרד התחבורה ולמשטרת ישראל, אך אין מדובר בחסרון הגלום בנוהל.
בעוד שהחיסרון הזה משפיע בעיקר על משרד התחבורה עצמו, היתרונות הפנים ארגוניים המתקבלים לתאגיד נשמרים, וכך לו עצמו עדיף להמשיך ולהפעיל את הנוהל.
התוצאות שהתקבלו על ידי נוהל 6
עם הפעלת הנוהל, קציני בטיחות רבים חששו שהתוצאה העיקרית שלו תהיה זמני עבודה ממושכים הרבה יותר כתוצאה מהטיפול בדיווחים המתקבלים.
אך התוצאות העיקריות אחרות, והן מראות נהיגה בטוחה יותר מצד נהגי החברה, ירידה משמעותית במספר עבירות התנועה שלהם ומזעור של כמות התאונות בהם הם מעורבים.
באופן זה, נחסכים עלויות וקשיים רבים מן התאגיד.
ומה על זמני העבודה של קציני הבטיחות?
הנהיגה הבטוחה של הנהגים חוסכת מהם את הצורך בטיפול בבירוקרטיה הקשורה לתיקונים, לתאונות ולעבירות תנועה, וזמני העבודה שלהם – שנותרו באותו האורך – מוקדשים לשיפור הנהיגה בתאגיד.
הפעלת המוקד הטלפוני
ההיבט שעשוי להיות בעייתי עבור התאגידים והחברות הנדרשות להפעיל את נוהל 6, הוא הפעלת המוקד הטלפוני לקבלת הדיווחים.
המוקד הטלפוני דורש מענה אנושי לפחות עשר שעות בכל יום עבודה, וכך עלול לדרוש מהחברה שכירת עובדים ייעודיים והקמת תשתית.
למרבה המזל, קולביז מציעה שירותי מוקדנים לקבלת דיווחים עבור נוהל 6.
באמצעות שימוש בקולביז ניתן לקבל את כל הנדרש ממוקד טלפוני יעיל:
- מספר מקוצר:
להקלה על הנהגים המבקשים לדווח, כך שיוכלו לחייג בקלות ואף לזכור את המספר כדי שיוכלו להתקשר בתום הנהיגה.
- מענה אנושי:
מענה אנושי מקצועי וידידותי על ידי מוקדנים איכותיים, וכך תוך פעילות התואמת את הדרישות בחוק.
- דוחות:
סיפוק הדוחות לקצין הבטיחות המנהל את צי כלי הרכב בנוסח יעיל ונוח אשר יקל על העבודה וההתמצאות.